Лекція-екскурсія в Уманському художньому музеї

ФУФ УДПУ

23 березня 2017 року в Уманському художньому музеї для студентів ІІІ-го курсу факультету української філології була проведена лекція-екскурсія з дисципліни «Історія української культури». Тема лекції: «Українська культура в другій половині ХVІІ – ХVІІІ ст.». Заняття проводила кандидат історичних наук, доцент кафедри історії культури та методики навчання гуманітарних дисциплін Гордієнко Галина Миколаївна.

ФУФ УДПУ

На початку лекції Гордієнко Г. М. охарактеризувала головні чинники виникнення феномену «українського бароко», а також наголосила на тому, що культурний процес у цей період був важливим фактором консолідації українського народу в складних політичних обставинах і стимулював становлення української нації.

ФУФ УДПУ

Логічним продовженням лекції-екскурсії стало ознайомлення студентів з експозицією Уманського художнього музею, яке майстерно провела досвідчений екскурсовод Валентина Петрівна Коробань. Вона детально зупинилась на характеристиці творів українських та європейських митців ХVІІ – ХІХ ст.

На заключному етапі лекції-екскурсії студенти-філологи оглянули міжнародну іспано-українську виставку картин та скульптур «Тінь Гойї». Це спільний проект іспанського скульптора Карлоса Гарсіа Лаоса та уманської художниці Одарки Дьоми-Пісної. Виставка присвячена творчості видатного іспанського живописця часів так званої «іспанської золотої доби» (ХVІ – ХVІІІ ст.) Франсіско-Хосе де Гойя (1746 – 1828).

ФУФ УДПУ

Експозиція розділена на кілька частин: центральна частина – копії офортів Франсіско Гойї серії «Капрічос», далі – скульптури й живопис Карлоса Гарсія Лаоса і насамкінець – нові картини Одарки Дьоми-Пісної. Серія офортів Гойї «Капрічос», що складається з 83 творів, максимально передає дух свободи й реальності, який майстер описав так: «Світ – це маскарад … Всі хочуть здаватися не тим, що вони є, всі обманюють, і ніхто себе не знає».

Студенти могли пересвідчитися, що картини Франсіско Гойї – це гучна сатира на суспільство з його вадами і слабкостями. Художник заперечував класичні підвалини мистецтва й зображав людську сутність в її реальному, болісно оголеному світлі. Саме тому картини Гойї не залишають людей байдужими до проблем суспільства.

Під час лекції-екскурсії було зазначено, що Франсіско Гойя володів особливим відчуттям нового в повсякденні, вирізнявся непримиренністю до неправди й лицемірства, а також глибокою любов’ю до свого народу. Гойя прожив 82 роки і працював до останнього дня. Студенти зацікавились однією з останніх робіт художника. Гойя зобразив старого на милицях, а під офортом поставив підпис: «Я все ще вчуся».

ФУФ УДПУ

На завершення лекції-екскурсії Гордієнко Г. М. обґрунтувала висновок: українська культура другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. набула індивідуальності, національної неповторності й цим урізноманітнила загальноєвропейську культурну палітру.

До наступного практичного заняття студенти отримали завдання – підготувати письмовий відгук, есе про перегляд експозиції музею та виставки «Тінь Гойї». Потім вони залишили свої записи на спеціальній дошці «Проблеми нашого міста».

Насамкінець студенти-філологи подякували працівникам Уманського художнього музею за цікаву мандрівку в минуле українського та європейського мистецтва.

ФУФ УДПУ